سریال و انمیشن

گوشی گوگل پیکسل 8a چه ویژگی هایی دارد؟

گوشی گوگل پیکسل 8a چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله از پلازا، به معرفی و بررسی یکی از محصولات مورد انتظار گوگل، یعنی گوشی گوگل پیکسل 8a، خواهیم پرداخت. این گوشی همچون نسل‌های قبلی خود، توجه علاقمندان به تکنولوژی را به خود جلب کرده است.

سری گوگل پیکسل ۸ به‌عنوان پرچم‌داران گوگل، سال ۲۰۲۳ وارد بازار شدند و این شرکت مثل رسم همیشه خود، پس از گذشت چند ماه، یک مدل اقتصادی از این سری با قیمت کمتر را هم معرفی و روانه بازارهای جهانی کرد. این بار گوگل پیکسل 8a قرار است به‌عنوان یک گوشی میان‌رده از گوگل وارد بازار شود. Google Pixel 8a مثل دیگر اعضای خانواده خود، قیمت بسیار بالایی در بازار ایران دارد و کار راحتی برای جلب رضایت کاربران نخواهد داشت.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی Google Pixel 8a

گوشی گوشی پیکسل ۸ آ
نمایشگر ۶.1 اینچی اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 1080p
پردازنده گوگل تنسور G3
رم ۸ گیگابایت
حافظه ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت
باتری ۴۴۹۲ میلی‌آمپر با شارژ ۱۸ وات
دوربین‌ها ۱۳ + ۶۴ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
سیستم عامل اندروید ۱۴
قیمت از ۳۰ میلیون تومان

بررسی گوشی گوگل پیکسل 8a

گوشی پیکسل ۸ آ از طراحی آشنایی نسبت به سری پیکسل ۸ بهره می‌برد اما گوگل برای پایین آوردن قیمت نهایی، برخی مشخصات آن را با تغییراتی همراه کرده است. برای مثال، پوشش محافظ نمایشگر، گوریلا گلس ۳ است، پنل پشتی پلاستیکی است و به‌جای گواهی IP68 نیز گوشی از گواهی IP67 بهره می‌برد؛ با این حال گوگل از همان تراشه تنسور G3 خود در این گوشی استفاده کرده و ترکیب رم و حافظه نیز مشابه پیکسل ۸ است. اما آیا پیکسل 8a، می‌تواند قیمت قابل توجه خود را در بازار ایران توجیه کند؟

طراحی و کیفیت ساخت Pixel 8a

از لحاظ طراحی ظاهری، پیکسل 8a در نگاه اول کاملا شبیه به پیکسل ۸ است. مثلا از لحاظ ابعاد و وزن، این گوشی مثل برادر گران‌تر خود، یک گوشی کوچک و جمع‌وجور است اما آن کیفیت ساخت را ندارد. همانطور که گفتیم، گوگل از پوشش قدیمی‌تر گوریلا گلس 3 برای نمایشگر استفاده کرده و با وجود این که قاب گوشی همچنان از آلومینیوم است، اما پنل پشتی از جمله نوار دوربین‌ها، همگی از پلاستیک هستند. البته این پنل دارای یک پوشش مات باکیفیت است که خیلی حس و حال پلاستیک را القا نمی‌کند.

گوگل پیکسل 8a

اما تفاوت قابل توجهی که بین این دو وجود دارد در پنل جلویی و حاشیه‌ اطراف آن است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر گوشی پیکسل ۸ آ، بسیار بزرگ‌تر از پیکسل ۸ و حتی خیلی از گوشی‌های ارزان‌تر مثل ردمی نوت ۱۳ پرو 5G هستند. خوشبختانه حداقل در این پنل خبری از ناچ قطره‌ای نیست و گوگل دوربین ۱۳ مگاپیکسلی سلفی را در یک حفره قرار داده است. علاوه بر این، گوشی دارای یک حسگر اثرانگشت زیرنمایشگر هم هست.

در پنل پشتی از هر ۴ جهت شاهد خمیدگی هستیم و نوار دوربین نیز، برآمدگی قابل توجهی دارد. در این نوار، دوربین‌های اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و ۱۳ مگاپیکسلی فوق‌عریض در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در سمت دیگر نیز، فلاش دوربین از شما استقبال می‌کند.

در سمت راست قاب گوشی، مثل پیکسل ۸، شاهد دکمه‌های پاور و تنظیم صدا هستیم. اما برخلاف اکثر گوشی‌ها، گوگل دکمه پاور را بالای دکمه‌های تنظیم صدا قرار داده است و اگر تا به‌حال از یک پیکسل استفاده نکرده باشید، این مورد ممکن است کمی برایتان آزاردهنده باشد.

گوگل پیکسل 8a

در کل می‌توان گفت گوشی زمانی که در دست قرار می‌گیرد، حس خوبی را به کاربر می‌دهد و با توجه به وزن و ابعاد، استفاده از آن نیز بسیار راحت است. همچنین گوشی با وجود این که از پنل پلاستیکی برخوردار است، اما کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و به‌جز حاشیه‌های بیش از اندازه زیاد دور نمایشگر، نمی‌توان در این بخش به آن ایرادی گرفت.

نمایشگر گوشی Google Pixel 8a

این گوشی مثل پیسکل ۸، از یک پنل اولد استفاده می‌کند اما اندازه این پنل کمی کوچک‌تر است. ما در این گوشی یک پنل ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ را در اختیار داریم که از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، HDR10 و روشنایی حداکثری ۲۰۰۰ نیت نیز پشتیبانی می‌کند.

گوشی در حالت دستی قادر است حداکثر روشنایی ۷۵۵ نیت را ارائه کند و در حالت خودکار نیز روشنایی آن به ۱۵۰۸ نیت می‌رسد که هردو اعداد فوق‌العاده‌ای هستند.

گوشی حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
پیکسل 8a ۱۵۰۸ ۷۵۵
شیائومی 13T پرو ۱۰۹۴ ۴۹۳
گلکسی A55 ۱۰۱۰ ۴۴۶
گلکسی S23 FE ۹۸۵ ۴۵۱
پیکسل ۷ ۹۷۴ ۷۵۵

پیشرفت قابل توجهی که گوشی Google Pixel 8a نسبت به پیکسل 7a در بخش نمایشگر داشته، مربوط به رفرش‌ریت آن است. گوگل بالاخره به درخواست کاربران پاسخ مثبت داد و رفرش‌ریت این گوشی را از ۹۰ هرتز در مدل قبلی به ۱۲۰ هرتز در این مدل ارتقا داد؛ با این وجود، رفرش‌ریت گوشی به‌صورت پیش‌فرض روی حالت ۶۰ هرتز تنظیم شده است و خود شما باید حالت ۱۲۰ هرتز را فعال کنید.

گذشته از این مورد، گوگل برخلاف سامسونگ و شیائومی، در زمینه نحوه تنظیم رفرش‌ریت، دست شما را باز نمی‌گذارد. برای مثال در این گوشی امکان تنظیم رفرش‌ریت برای هر برنامه به‌صورت جداگانه وجود ندارد و خود گوگل هم در زمینه نرم‌افزاری کار خاصی در این زمینه نکرده است. گوگل برخلاف رقبا، برخی برنامه‌ها مثل گوگل مپس را روی ۶۰ هرتز اجرا نمی‌کند و در صورتی که شما حالت ۱۲۰ هرتز را فعال کنید، گوشی فارغ از این که چه برنامه‌ای باز است، در همه حالت از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز استفاده خواهد کرد.

باتری و شارژدهی Pixel 8a

گوشی پیکسل ۸ آ با یک باتری ۴۴۹۲ میلی‌آمپری وارد بازار شده است. باتری که تقریبا ظرفیت مشابهی با باتری پیکسل ۸ دارد و به همین خاطر نیز شارژدهی این دو گوشی تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر ندارد. هردو در این زمینه نمره قبولی را می‌گیرند و می‌توانند به‌راحتی تا یک روز کامل دوام بیاورند.

گوگل پیکسل 8a

با این حال در میان رقبا، گلکسی A55 (اگر بتوانیم آن را رقیب این گوشی بدانیم) همچنان در زمینه شارژدهی عملکرد بهتری دارد و حتی شیائومی 13T پرو نیز کمی بهتر عمل می‌کند. البته پیکسل 8a در مقایسه با گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای به‌مراتب شارژدهی بهتری دارد و این دو حداقل از این نظر اصلا با هم قابل مقایسه نیستند.

اما از نظر سرعت شارژ، این گوشی هیچ حرفی برای زدن ندارد. گوگل همچنان آن را با پشتیبانی از شارژ ۱۸ وات عرضه می‌کند. این سرعت شارژ را دیگر حتی در گوشی‌های ارزان و اقتصادی بازار نیز پیدا نمی‌کنید. این در حالی است که پیکسل ۸ وضعیت کمی بهتری دارد و از شارژ ۲۷ وات پشتیبانی می‌کند.

با توجه به این سرعت شارژ پایین، گوشی برای رسیدن از ۰ به ۱۸ درصد به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد و برای شارژ کامل آن نیز باید کمی بیشتر از ۲ ساعت وقت بگذارید که اصلا مدت زمان قابل قبولی نیست.

عملکرد و پردازنده گوگل پیکسل 8a

یکی از بخش‌هایی که پیکسل 8a در آن تفاوتی با مدل‌های گران‌تر خود مثل پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو ندارد، تراش است. این گوشی نیز مثل دیگر اعضای این خانواده، با تراشه ۴ نانومتری تنسور G3 که توسط سامسونگ ساخته شده، عرضه شده است. این تراشه، یک تراشه ۹ هسته‌ای با آرایش ۴+۴+۱ است.

گوگل پیکسل 8a

هسته اصلی آن یک هسته X3 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز است که در کنار ۴ هسته A715 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز و ۴ هسته دیگر A510 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز قرار گرفته است. همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه هم، پردازنده Immoralis-G715s MC10 است. تراشه تنسور G3 از تراشه امنیتی تایتان M2 گوگل در کنار یک واحد پردازش عصبی برای پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردار است. خود گوشی نیز در دو پیکربندی ۸/۱۲۸ گیگابایت و ۸/۲۵۶ گیگابایت عرضه شده و از حافظه UFS 3.1 بهره می‌برد.

تراشه گوگل تنسور G3 از یک هسته پرایم فوق‌العاده قدرتمند بهره می‌برد ولی عملکرد چندهسته‌ای آن در حد و اندازه‌های تراشه‌های میان‌رده است و قابل مقایسه با تراشه‌های پرچم‌دار نیست.

گوشی تراشه گیک‌بنچ ۶ (تک‌هسته‌ای/چند هسته‌ای) Wild Life Extreme AnTuTu v10
شیائومی 13T پرو دیمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس ۴۵۱۸/۱۹۳۹ ۳۵۶۷ ۱۴۷۰۴۶۴
پیکسل 8a گوگل تنسور G3 ۴۳۸۴/۱۷۶۳ ۲۴۲۷ ۱۱۹۳۵۲۰
گلکسی S23 FE اگزینوس ۲۲۰۰ ۳۸۷۳/۱۵۷۳ ۲۳۵۶ ۱۱۳۴۲۵۰
پیکسل ۷ گوگل تنسور G2 ۳۸۴۴/۱۴۷۶ ۱۸۴۱ ۹۵۰۴۳۲
سامسونگ گلکسی A55 اگزینوس ۱۴۸۰ ۳۳۵۰/۱۱۴۲ ۱۰۲۴ ۷۲۶۱۵۸

عملکرد گوشی Google Pixel 8a در بنچمارک‌های گرافیکی نظیر تست Wild Life Extreme در 3DMark نیز در حد گوشی‌های میان‌رده گران‌قیمت است که خیلی هم بد نیست ولی در حد تراشه‌های پرچم‌دار اسنپدراگون در این چند سال اخیر هم نیست. البته در بنچمارک AnTuTu، گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و در حد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عمل می‌کند.

از نظر پایداری عملکرد، همانطور که انتظار می‌رفت، تراشه تنسور G3 عملکرد جالبی ندارد و مثل مدل‌های قبلی خود عمل می‌کند. گوشی پس از گذشت تنها ۳ دقیقه از استرس تست، به ۸۰ درصد عملکرد اولیه می‌رسد و با گذشت ۱۰ دقیقه نیز تنها ۶۰ درصد توان اولیه خود را حفظ می‌کند. پردازنده گرافیکی آن هم شرایط مشابهی دارد و پس از گذشت تنها ۷ دقیقه، تنها ۵۳ درصد عملکرد اولیه خود را حفظ می‌کند که اصلا جالب توجه نیست. البته مزیت این افت عملکرد شدید این است که حرارت گوشی اصلا بالا نمی‌رود و داغ نمی‌شود.

گوگل پیکسل 8a

در مجموع می‌توان گفت تراشه گوشی پیکسل ۸ آ قدرت کافی برای استفاده بسیار روان و سریع از گوشی در حالت عادی را دارد. اما انتظار عملکرد خیلی عالی از آن، به‌خصوص در بازی‌ها، نداشته باشید. در این بازه قیمتی، شیائومی 13T پرو، بهترین انتخاب برای داشتن بهترین عملکرد ممکن خواهد بود.

دوربین‌های گوشی Google Pixel 8a

گوشی‌های پیکسل گوگل همیشه به‌خاطر دوربین‌های فوق‌العاده‌ خود شناخته شدند و پیکسل 8a نیز از این قاعده مستثنی نیست. گوگل از همان دوربین‌های پیکسل ۸ در این گوشی استفاده کرده و تنها قابلیت‌های ماکرو آن را در پیکسل 8a نمی‌توانید پیدا کنید.

  • دوربین اصلی: ۶۴ مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX787، دیافراگم f/1.9
  • دوربین فوق‌عریض: ۱۳ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2

دوربین اصلی یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی با بهره‌مندی از لرزش‌گیر اپتیکال و زوم ۲ برابر است که در کنار یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی قرار گرفته است.

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی تصاویر را با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی در اختیار شما قرار می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، در تصاویر این دوربین، جزئیات فراوانی وجود دارد، وضوح عکس‌ها عالی است و خبری هم از نویز در آن‌ها نیست. همچنین باید به دامنه داینامیک گسترده و رنگ‌های شاداب و سرزنده آن هم اشاره کنیم. البته که گوگل مثل همیشه تلاش کرده عکس‌ها تا جای ممکن شبیه به واقعیت بوده و ظاهر خیلی مصنوعی نداشته باشند.

در زوم ۲ برابر نیز عکس‌ها همچنان خوب هستند. البته مشخص است که این تصاویر، تصاویر یک لنز تله‌فوتو نیستند اما با توجه به کیفیت بسیار خوبی که دارند، کاملا قابل استفاده هستند. در بسیاری از موارد می‌توان آن‌ها را با تصاویر دوربین اصلی هم مقایسه کرد. البته به‌استثنا جزئیات که در سطح معمولی قرار دارند.

در شب، عکس‌ها روشنایی کمی بیشتری از واقعیت دارند ولی نه آنقدر که بخواهیم بگوییم بیش از حد نوردهی شده‌اند. عکس‌ها در این وضعیت همچنان جزئیات خوبی دارند و نویز آن‌ها هم به خوبی مدیریت شده است و رنگ‌ها هم به خوبی اشباع شده‌اند و مصنوعی نیستند.

در زوم ۲ برابر، عکس‌ها همچنان کیفیت خوبی دارند و در حد عکس‌های عادی هستند. البته باز هم جزئیات کمتری دارند ولی همچنان عکس‌های بسیار عالی برای یک دوربین واید به‌حساب می‌آیند.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض گوشی پیکسل ۸ آ به دلایل نامعلومی عکس‌ها را در رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌کند و به همین خاطر عکس‌های آن، رزولوشن بالاتری از رزولوشن اصلی دارند. اما با این وجود، این عکس‌ها همچنان جزو بهترین عکس‌هایی هستند که می‌توانید با یک دوربین فوق‌عریض با این مشخصات، در اختیار داشته باشید. جزئیات و وضوح عکس در آن‌ها بالا است و حتی گوشه‌های تصویر نیز به بهترین شکل پردازش شده‌اند. علاوه بر این، رنگ‌ها ظاهر طبیعی دارند و دامنه داینامیک گسترده است.

عکس‌های این دوربین در شب، در بیشتر مواقع بدون مشکل هستند ولی برخی از آن‌ها بیش از اندازه نوردهی می‌شوند و برخی اوقات نیز گوشی در تلاش برای حذف نویز، برخی جزئیات ریز تصویر را از بین می‌برد. اما حتی با وجود این مشکلات نیز می‌توان به تصاویر این دوربین در شب نمره قبولی داد.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی گوگل پیکسل 8a

این گوشی در بهار سال ۲۰۲۴ توسط گوگل معرفی و روانه بازارهای جهانی شد. گوگل برای این گوشی در نسخه پایه برچسب قیمتی ۴۹۹ دلار را درنظر گرفته است که آن را در حد سایر گوشی‌های میان‌رده شیائومی و سامسونگ قرار می‌دهد. اما در بازار ایران، این گوشی مثل سایر پیکسل‌ها، قیمت بالاتری از رقبا دارد و در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نسخه ۲۵۶ گیگابایتی پیکسل 8a نیز حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد و در حال رقابت با گوشی‌های پرچم‌دار است!

سوالات متداول

آیا پیکسل 8a از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند؟

بله. این گوشی با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۷.۵ واتی عرضه شده است.

آیا پیکسل 8a ضد آب است؟

خیر. پیکسل 8a از گواهی IP67 بهره می‌برد و تنها در برابر پاشش آب مقاومت دارد.

آیا پیکسل 8a از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند؟

پیکسل 8a فاقد دو اسلات سیم‌کارت است. اما گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند ولی شما برای استفاده از دو سیم کارت همزمان، باید از یک سیم کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت eSIM در آن استفاده کنید.

آیا پیکسل ۸ بهتر است یا پیکسل 8a؟

پیکسل 8 با توجه به بهره‌مندی از نمایشگر با حاشیه‌های ظریف‌تر، دوربین‌های بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و البته سرعت شارژ بیشتر، گزینه بهتری به‌حساب می‌آید. اما اگر این موارد برایتان مهم نیست، هردو گوشی از آنجایی که از یک تراشه برخوردارند، لحاظ عملکرد، مشابه یکدیگر هستند.

سخن پایانی

گوشی گوگل پیکسل 8a یک گوشی بسیار خوب با اندازه جمع‌وجور است. در زمینه‌هایی مثل نمایشگر، شارژدهی، طراحی، دوربین و حتی تاحدودی عملکرد، این گوشی حرف‌های زیادی برای زدن دارد اما از طرف دیگر می‌توان از حاشیه‌های ضخیم دور نمایشگر، سرعت شارژ بسیار پایین و افت عملکرد شدید تراشه تحت بار زیاد، به‌عنوان نقاط ضعف کلیدی آن یاد کرد. در کنار این موارد، نباید قیمت بالای گوشی Google Pixel 8a در ایران را هم نادیده بگیریم. در این بازه قیمتی، گوشی‌های زیادی هستند که می‌توانند توجه شما را به خود جلب کنند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا
  • وزن کم و اندازه جمع‌وجور
  • نمایشگر اولد بسیار عالی
  • شارژدهی خوب
  • عملکرد قابل قبول
  • دوربین‌های بسیار عالی
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۷ ساله

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • حاشیه‌های زیاد دور نمایشگر
  • سرعت شارژ بسیار کم
  • افت عملکرد تراشه
منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا